• Historie
  • Doel
  • Het bestuur
  • Lid worden?
  • Ledenlijst
  • Aanmelden?
  • Agenda
  • Downloads
  • Inloggen MediaPublisher
overzicht

Identificatie bij uw adviseur

ingevoerd op 3-3-2003

Gepubliceerd: 03-03-2003

BINNENKORT LEGITIMEREN BIJ UW ADVISEUR

U moet er niet raar van opkijken als u binnenkort door uw adviseur of accountant wordt gevraagd u te legitimeren. Hij vraagt u dit niet omdat hij u niet vertrouwt, maar omdat hem dat binnenkort door de wet wordt verplicht. Wat is er aan de hand.
In december 2001 is een Europese anti-witwasrichtlijn aangenomen. Dit heeft tot gevolg dat de lidstaten vóór 15 juni 2003 hun nationale wetgeving hieraan moeten hebben aangepast. In dat kader zal onder meer de werkingssfeer van de Wet identificatie bij dienstverlening (WID) worden uitgebreid. Momenteel geldt de WID alleen voor de financiële instellingen, maar door de uitbreiding zullen ook andere dienstverleners onder de werking van deze wet vallen. U moet onder meer denken aan notarissen, advocaten, accountants en belastingadviseurs. Ook zij worden verplicht om voorafgaand aan hun dienstverlening eerst de identiteit van hun cliënt vast te stellen. Als zij dat niet doen, dan plegen zij een strafbaar feit.

Identificatieplicht geldt niet voor alle diensten
De identificatieplicht geldt niet voor alle diensten. Accountants en belastingadviseurs moeten u naar uw identiteit vragen als zij de volgende diensten voor u gaan verrichten:
- Het verstrekken van belastingadvies.
- Het verzorgen van uw belastingaangifte en de daarmee samenhangende werkzaamheden.
- Het verrichten van werkzaamheden betreffende het samenstellen, beoordelen of controleren van de jaarrekening of het voeren van administraties.

De identificatieplicht geldt niet als de werkzaamheden uitsluitend bestaan uit het verlenen van juridische bijstand, bijvoorbeeld in een fiscale procedure bij het Gerechtshof of de Hoge Raad. Dat geldt dan voor zowel voor, tijdens en na de rechtszitting. Ook de advisering over het al dan niet instellen van een rechtelijke procedure valt niet onder de identificatieplicht.
Hiermee moet de vertrouwelijkheid in de dienstverlening van accountants en belastingadviseurs worden gewaarborgd.

Identificatie van natuurlijke personen en rechtspersonen
De identiteit van natuurlijke personen kan worden vastgesteld aan de hand van een geldig paspoort, rijbewijs of vreemdelingendocument. Daarvoor is uw adviseur dus afhankelijk van uw medewerking. Bij rechtspersonen kan hij de identiteit zelf achterhalen door een gewaarmerkt uittreksel uit Handelsregister op te vragen. Een online aangevraagd uittreksel voldoet dus niet. Als aan de identificatieplicht is voldaan, dan geldt dat ook voor volgende diensten aan dezelfde cliënt.

Bewaarplicht
Uw adviseur of accountant moet de gegevens omtrent uw identiteit vastleggen. Als u uw relatie met hem verbreekt, moeten de gegevens nog vijf jaren worden bewaard.

Inwerkingtreding
Wanneer de uitbreiding van de identificatieplicht in werking zal treden, was ten tijde van het samenstellen van dit artikel nog niet bekend. Wellicht nog voor het einde van dit jaar. Zodra de uitbreiding van de WID in werking treedt, zal de identificatieplicht van onder meer uw accountant en belastingadviseur gelden voor alle nieuw te verrichten diensten aan zowel nieuwe als bestaande cliënten.


Update uw gegevens in het Handelsregister
Vrijwel elke ondernemer is verplicht zich in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel in te schrijven. Hij betaalt voor de inschrijving jaarlijks een contributie. De hoogte van die contributie hangt af van de regio waar de onderneming is gevestigd, de rechtsvorm ervan en het aantal personeelsleden dat minstens 15 uur per week in dienstbetrekking werkzaam is. Wordt de onderneming in een NV of BV uitgeoefend, dan is ook het maatschappelijk kapitaal van belang, zoals dat in de statuten wordt vermeld. De laagste contributie voor een kleine eenmanszaak bedraagt ongeveer € 55 per jaar en een grote BV betaalt ongeveer € 350 per jaar.

Gegevens op peildatum 1 januari doorslaggevend voor contributie
De Kamer van Koophandel stelt jaarlijks op de peildatum 1 januari de contributie vast. Uitgangspunt zijn de gegevens die op dat moment bekend zijn in het Handelsregister. U doet er dus verstandig aan te controleren of uw gegevens in het Handelsregister nog wel kloppen. Stel uw personeelsbestand is dit jaar gekrompen waardoor u onder een bepaalde grens voor het aantal personeelsleden komt en minder contributie verschuldigd bent. Als u dit niet vóór
1 januari 2003 bij de Kamer van Koophandel heeft gemeld, dan wordt er bij de vaststelling van de contributie geen rekening mee gehouden. Hetzelfde geldt als u uw onderneming in 2002 staakt. Als u dat (liefst schriftelijk in verband met de bewijslast) niet vóór 1 januari 2003 bij de Kamer van Koophandel heeft gemeld, dan wordt de jaarlijkse bijdrage gewoon aan u in rekening gebracht. U kunt naderhand de aanslag wel aanvechten, maar dat kost u weer onnodig tijd en dus geld. Bovendien is het nog maar de vraag of de Kamer u alsnog in het gelijk stelt. Per slot van rekening rust op u de plicht om te zorgen dat de gegevens in het Handelsregister juist zijn.
Aan de inhoud van dit nieuwsitem wordt de uiterste zorg besteed. Accuraed Accountants & Adviseurs aanvaardt echter geen enkele aansprakelijkheid voor de onvolledigheid en/of de onjuistheid of de gevolgen daarvan.


http://www.accuraed.nl

Bron: Zuurbier Voulon Accountants

Overig nieuws


18-07-2025 | 10:28:16 - Afsluiting Dergmeerweg vanwege aanleg Largas
14-07-2025 | 08:30:15 - Belangstellingspeiling realiseren van appartementen voor nieuwe medewerkers
14-07-2025 | 08:15:00 - Burgervlotbrug weer in gebruik
14-07-2025 | 08:00:00 - Sectoroverleg juni 2025 - OFS Industrie & Bedrijven
10-07-2025 | 14:37:54 - Heb jij je al aangemeld voor het Ondernemerspanel van VNO-NCW en MKB-Nederland?
10-07-2025 | 09:59:32 - Provincie en gemeenten vragen aandacht voor balans tussen Defensieplannen en leefomgeving
03-07-2025 | 10:41:33 - Cheque voor verduurzaming bedrijventerrein Lagedijk
03-07-2025 | 10:30:00 - De projectideeën stromen binnen bij Regio Deal NHN!
03-07-2025 | 10:09:00 - Zet de nieuwe KBBBD data in de agenda!
19-06-2025 | 14:35:25 - Wegafsluiting Veilingweg Warmenhuizen vanaf 23 juni
19-06-2025 | 14:22:00 - Gemeente informeert ondernemers over nieuwe regelgeving voor afhaal- en bezorgzaken
18-06-2025 | 10:30:30 - Burgervlotbrug naar verwachting half juli 2025 weer te gebruiken. Start werkzaamheden op maandag 16 juni 2025 - gemeente Schagen
18-06-2025 | 10:25:44 - Inspiratiemiddag Regio Deal NHN: Samen werken aan een sterke en duurzame regio
18-06-2025 | 10:10:00 - Twee Zwanenbrug gestremd voor wegverkeer op zaterdag 28 juni 2025 van 06.00 uur tot 16.00 uur - gemeente Schagen
17-06-2025 | 09:52:07 - N9: 3 nachten dicht; 17 - 20 juni 2025
10-06-2025 | 15:19:40 - Uitnodiging inloopbijeenkomst Defensie in Noord-Holland op 19 juni
10-06-2025 | 13:19:36 - NHN Business Awards 2025: Nomineer een inspirerend bedrijf uit onze regio!
03-06-2025 | 09:59:06 - Ontwerpvergunning NRG PALLAS ter inzage – inspraak mogelijk tot en met 20 juni 2025
03-06-2025 | 09:56:00 - Maatregel voor verkeersveiligheid: flexflitser opnieuw op N9 geplaatst
27-05-2025 | 10:46:00 - Onderzoek MKB-Nederland: Regeldruk
21-05-2025 | 12:52:00 - Regio Deal NHN: Aanvraagprocedure subsidieregeling opengesteld én Inspiratiesessie op 10 juni
15-05-2025 | 13:24:00 - UITNODIGING - Werkatelier Omgevingsvisie Noord-Holland - donderdagmiddag 19 juni
11-04-2025 | 09:09:24 - Gedeputeerde Olthof bekijkt problematische situatie rondom de vlotbruggen
10-04-2025 | 11:44:00 - Update 9 april: Burgervlotbrug tot half juli gestremd voor gemotoriseerd verkeer
10-04-2025 | 10:37:00 - Strand en Land magazine 2025: nieuwe naam, nieuwe editie!
09-04-2025 | 11:38:00 - Pontveer Westeinde van 28 april t/m 2 mei 2025 uit de vaart i.v.m. onderhoudswerkzaamheden
07-04-2025 | 12:01:00 - Regeling Flexibel elektriciteitsverbruik (Flex-e)
07-04-2025 | 11:50:00 - Praat mee over Schagen aardgasvrij - t/m 30 april
03-04-2025 | 09:55:00 - Deadline indienen LEADER subsidieaanvraag - 28 mei 2025 17:00 uur
02-04-2025 | 16:44:00 - MKB Ondernemersfestival op 5 juni in Zwolle
02-04-2025 | 16:04:00 - Webinar Toekomstbestendige Bedrijventerreinen

Laatste nieuws

Tagcloud


  • agribusiness
  • bedrijven
  • detailhandel
  • horeca
  • ibs
  • kamer
  • kvk
  • ofs
  • project
  • recreatie

Zoeken in nieuws


Zoek

Contactgegevens

IBS - Industrie- en Bedrijvengroep Schagen
Postbus 170
1740 AD Schagen
info@ibsschagen.nl

Laatste nieuws


  • Afsluiting Dergmeerweg vanwege aanleg Largas

    Aangeleverd door: Gemeente Schagen
  • Belangstellingspeiling realiseren van appartementen voor nieuwe medewerkers

    Aangeleverd door: Programmateam Regio Deal Noord-Holland Noord
  • Burgervlotbrug weer in gebruik

    Bron: Provincie Noord-Holland
  • Sectoroverleg juni 2025 - OFS Industrie & Bedrijven

    Aangeleverd door: Kees Mosch, sectorvoorzitter OFS Industrie & Bedrijven

 

Contact


  • IBS - Industrie- en Bedrijvengroep Schagen
  • Postbus 170
  • 1740 AD Schagen
  • info@ibsschagen.nl

 

Twitter

Een vraag?


Zoeken


 


 

      

Copyright 2025 - IBS - Industrie- en Bedrijvengroep Schagen
Inloggen | Ziber Website